Godt Nytår til Jer alle herfra Les Trois Noyers

fullsizeoutput_66b
Print Friendly

Forsidebilledet er taget i forgårs, hvor vi kørte en tur ud i det smukke sne landskab, selvfølgelig med vinterdæk og 4hjulstræk

Vi havde 17 grader d. 23/12, men vågnede op til snevejr og frostgrader d. 25/12, så franskmændene som jo fejrer deres jul d. 25, fik en smuk hvid jul i år.

Nu er 2020 ved at gå på hæld, og det har selvfølgelig også for os, været et noget anderledes år, men dog alligevel et spændende år, nu hvor vi kigger tilbage på 2020

2020 startede helt som det plejede, med at Henrik rejste til Kap Verde i januar. Da han kom hjem fra job, rejste vi videre til Sri Lanka med nogle gode venner, hvor vi havde en fantastisk ferie sammen.

IMG_1065IMG_1122IMG_1538

Jeg kan absolut anbefale Sri Lanka. Der er de smukkeste strande, og de sødeste Srilankanere, som på ingen måde er anmassende, som jeg ellers har oplevet andre steder i Asien. Oveni købet er det meget billigt, både at bo og spise, og selv den fantastiske safari som vi var på, var utroligt billig, og som Henrik siger var den safari tur en af de bedste som han har oplevet…..og han ved hvad han snakker om , for han har været på 40-50 forskellige safariture gennem sit job ved Topas.

Engang vil vi helt sikkert tilbage til denne smukke smukke ø

Da vi landede i Lyon lufthavn d. 12/2 oplevede vi de første tegn på at corona var kommet til Frankrig . Vores fly blev tilbageholdt, og ind kom der 4 personer i de der hvide beskyttelsesdragter, og førte en mand ud af flyet, derfor måtte vi lige vente nogle timer i flyet, inden vi heldigvis fik lov til at forlade flyet

I lyon lufthavn tog vi en overnatning , fordi jeg skulle flyve videre til Malaga tidligt den efterfølgende morgen og mødes med 3 veninder.  Malaga var nu også skøn. En smuk havneby hvor der ikke er sparet på detaljer og udsmykning, og så var det totalt luksus at have en hel uge sammen med de bedste veninder og have tid til at få snakket og være sammen. Der blev jeg også endnu engang mindet om, at Henrik og jeg bor i et “gammeldags” område hvor Mobilpay stadig ikke eksisterer. Mobilpay blev nemlig brugt flittigt mellem de andre veninder, men der kunne jeg så bare ikke være med, og det med at skrive en check faldt altså ikke i god jord. Jo vi skriver skam stadig checks hernede, og det ser ikke ud til at de checks forsvinder foreløbigt fra Frankrig.

IMG_1213 IMG_1193

Tilbage i Lyon lufthavn mødtes jeg igen med Henrik og vi tog endnu en overnatning i lufthavnen, fordi næste morgen var det Henriks tur til at flyve videre på job til Kilimanjaro.

Da han kom hjem fra Kilimanjaro gik der 1 1/2 uge og så fik vi udgangsforbud i hele 55 dage, hvor Henrik og jeg kun forlod hjemmet når der skulle handles madvarer, og vi så INGEN mennesker i alle de dage. Heldigvis berigede 2020 os med det mest fantastiske forår, solen skinnede og der var ml.20-25 grader hver dag.

fullsizeoutput_66c

Og som altid i foråret, har vi en masse projekter, så vi kunne sagtens få tiden til at gå, men nød dog meget at vi kunne se andre mennesker igen da udgangsforbudet blev ophævet d. 11/5

I Juni måned måtte Henrik rejse en tur til DK, for at sige farvel til hans far, som sov stille ind på Hospice i en alder af 80 år

Foråret/Sommeren blev slet slet ikke som den plejer da alle, pånær Franskmændene, aflyste deres bookninger her på Les Trois Noyers, hvilket vi selvfølgelig havde fuld forståelse for. Heldigvis reddede Franskmændende vores sommer, så vi alligevel fik okay belagt .

Men det blev dog en noget mere stille sommer end normalt og meget anderledes, da al kontakt med gæster i år, foregik med mundbind på,  – og rengøringen…… puha den trak søm ud, for al skulle desinficeres mellem bookningerne… gad vide om det også kommer til at gælde til sommer!!!!

Heldigvis havde vi gennem sommeren nogle få men dejlige private besøg, bla. havde vi Henriks søn Nicolai på ferie i en uge, hvor vi både nåede at hjælpe naboen med at give ormekur til hans 450 får, og hvor vi fejrede Bastilledagen med smukt fyrværkeri, og var til en privat – udendørs fødselsdag-, og vi fik også hentet (flere) flouritter i den gamle mine, som Nicolai efterfølgende sleb til smukke former på værkstedet.

IMG_1581 IMG_2135 3

Jo der er stadig flere Flouritter tilbage, selvom det nu i mange år har været et yndet sted at gå hen for at indsamle de smukke krystaller/sten

Flourit - Kopi

Selvom at alle arrangementer mere eller mindre har været aflyst siden marts måned, fik vi alligevel afholdt en mindre nabofest her hos os i august, i godt vejr så vi selvfølgelig kunne opholde os udendørs, så der blev spillet Petanque til den store guldmedalje i det gode vejr.

2020 har også budt på flere gåture end normalt. Jeg vil næsten påstå, at vi nu er nogen af dem i kommunen, som kender terrænet bedst, for vi har udforsket nye steder og gamle tilgroede stier. Nogle gåture har dog budt på lidt flere udfordringer end normalt:-)

og ellers har vi også gået rigtig mange ture med de 4 venner, som er en del af vores corona bobbel hernede. Vi har alle hund, så det er oplagt at mødes og gå nogle ture sammen.

Billedet hvor vi sidder og nyder en forfriskning, er i øvrigt fra vores nye jord som vi har købt. Vi har længe været forelsket i det stykke jord, da det har en af kommunens bedste udsigter, og endvidere er en grund som har en rimelig flad overflade, hvilket ellers er noget af en sjældenhed hernede hvor alt går op og ned

Hvad vi så skal bruge det stykke jord til, må fremtiden vise, men vi drømmer om at bygge et Tiny hus på grunden engang, og ellers kan vi måske begynde at dyrke vin igen på grunden, som den har været brugt til i mange år tidligere, frem til omkring år 1960

Indtil videre er det blevet et populært sted at gå hen til, på vores gåture, og vi glæder os rigtig meget til at vise Jer udsigten derfra, når I kommer til Les Trois Noyers

d. 30 oktober fik vi så udgangsforbud igen, i hele 6 uger.  6 uger hvor vi igen kun måtte forlade huset , medbringende en attest hvis vi skulle handle madvarer, alt andet end supermarkeder og apoteker var lukket ned, og i supermarkederne var det virkelig kun muligt at handle fødevarer. Alle andre afdelinger med tøj og dimser var spærret af.

d. 15 december fik vi igen lov til at komme ud, dog har vi stadig udgangsforbud mellem kl. 20.00 og kl. 06.00.

2020 slutter derfor stille og roligt, da det er begrænset hvor meget fest man kan nå at holde med andre inden kl. 20.00;-)

Og nu ser vi meget frem til at komme igang med 2021, som vi håber vil bringe nye gode oplevelser, og hvor vi igen kan tage imod gæster fra andre lande end Frankrig , og hvor Henrik forhåbentligt igen kan begynde at komme på arbejde med Topas

Jo 2020 har været et anderledes år i Coronaens skygge, men dog har det alligevel været endnu et dejligt år her på Les Trois Noyers, i den smukke natur, og Henrik og jeg er da i den grad blevet bekræftet i, at vi sagtens kan holde ud at være sammen 24/7 😉

Rigtig godt Nytår til Jer alle

Helle og Henrik

-og så genbruger jeg lige et billede som jeg elsker, taget af nogle tidligere gæster på en Bastilledag ( d. 14 juli) inde i Langeac, hvor vi flere gange har oplevet de smukkeste fyrværkerier.

og det billede smager da lidt af nytår, selvom det er taget en Juli aften